Digitálne kiná prinášajú divákom lepšiu kvalitu

14.03.2011 Celý región

Bratislava 14. marca (TASR) - Historicky prvou digitálnou projekciou filmu v Európe bola projekcia Toy Story 2: Príbeh hračiek v parížskom kine Gaumont Aquaboulevard vo februári 2000.

Na Slovensku sa prvé digitálne projekcie sa uskutočnili 12. až 14. novembra 2004 v rámci CinemaNet Europe Festivalu v bratislavskom kine Tatra, trnavskom Sony CINEMAX a v kine Kultúra v Ružomberku počas Otváracieho víkendu digitálnej siete CinematNet Europe, ktorej členom za Slovensko bola Asociácia digitálnych kinoklubov.

Prvý digitálny film, ktorý sa premietal v 3D na Slovensku, bol animovaný film Monštrá vs. votrelci.

Odborný pracovník Slovenského filmového ústavu Miroslav Ulman charakterizoval digitalizáciu ako nahradenie projektorov na 35 mm filmový pás digitálnymi projektormi. Kvalita digitálnej projekcie podľa súčasných noriem je porovnateľná s premietaním 35 mm kópie, digitálna kópia však nepodlieha mechanickému opotrebovaniu.

\"Pri klasickej distribúcii boli filmy na 35 mm kópiách a urobil sa ich len istý limitovaný počet. Pri filmoch, kde bola nižšia predpokladaná návštevnosť, sa vyrobili jedna - dve kópie, pri hitových filmoch možno pätnásť. Prednosť mali vždy premiérové kiná a do menších kín sa filmy dostávali s niekoľkomesačným oneskorením,\" vysvetľuje Ulman. Pokiaľ je však podľa neho kino digitalizované, má šancu dostať film, pokiaľ to distribútor povolí, v tom istom termíne ako iné mestá.

Podľa Michala Drobného zo spoločnosti Continental Film je digitálny nosič lacnejší ako 35 mm kópia a jeden sa dá použiť pre viac kín. \"Distribúcia je oveľa jednoduchšia. Kiná, ktoré sú v súčasnosti vybavené digitálnou technológiou, obieha tzv. Harddisk, na ktorom je uložený film, ktorý si kino sťahuje priamo do systému. Po pridelení unikátneho kľúča - kódu – je možné film premietať počas dohodnutého obdobia. Ak je film navštevovaný, kino ho môže hrať ďalej. Pri programovaní 35 mm kópií boli termíny striktne určené, a teda aj úspešný film musel jednoducho odísť do ďalšieho kina. Pri digitálnej kópii sa len objedná nový kľúč a film sa môže hrať ďalej,\" vysvetlil Drobný, pričom jedna z najväčších výhod je podľa jeho slov dlhodobo udržateľná kvalita.

Digitalizácia kina ponúka podľa Ulmana divákovi lepší obraz, zvuk, kvalitnejší zážitok. Digitálne technológie umožňujú nielen premietanie filmov, ale aj projekcie športových alebo hudobných udalostí. \"Využitie kina je oveľa širšie, čo má veľký význam najmä pre menšie kiná, ktoré môžu kinosálu využívať aj na iné účely,\" podotkol.

Podľa Ulmana sa digitalizácia na Slovensku rozbieha veľmi pomaly, pretože pokiaľ bolo v susednej Českej republike minulý rok digitalizovaných už 175 kín, aj jednosálových, na Slovensku je trend úplne opačný. Digitalizované sú len projekčné miestnosti v multiplexoch a miniplexoch a na Slovensku je digitalizované len jediné jednosálové kino v Ružomberku.

Počiatočná investícia do digitálnej technológie však nie je malá a napriek tomu, že digitalizácia kín predstavuje v blízkej budúcnosti nezvrátiteľný vývoj, najväčšie obavy z nej majú podľa jeho názoru, z finančných dôvodov, práve prevádzkovatelia jednosálových kín.

Ako uvádza časopis film.sk, ktorý vydáva Slovenský filmový ústav v Bratislave, digitálne kiná prinášajú do distribúcie nový kvalitatívny impulz. Prvé takéto kiná, ktoré spĺňali normu DCI /Digital Cinema Initiatives/ boli na Slovensku otvorené 22. marca 2009 v multiplexoch, ktoré prevádzkuje spoločnosť Palace Cinemas v bratislavských centrách Polus a Aupark. V roku 2009 bolo na Slovensku digitalizovaných 9 kinosál a ku koncu minulého roku sa ich počet zvýšil na 35.

 

Vyberte región